hotel online markedsføring ota

Øget markedsføring på det danske hjemmemarked giver flere direkte bookinger.

Siden 2017, har der på verdensplan været en mindre stigning i direkte bookinger hos hotellerne.

Denne stigning er accelereret i Europa i løbet af 2020.

 

Ifølge flere rapporter om hotel bookinger i Europa, har der siden april været en stigning i andelen af direkte bookinger.

En af forklaringerne kan blandt andet være at bookingportalerne, Booking.com og Expedia, har reduceret deres markedsføringsbudgetter.

I 2019 brugte de to portaler et samlet beløb på omkring 10 milliarder dollars.

 

En anden forklaring er at gæsterne er kommet fra hjemmemarkederne, hvor hotellerne har været langt bedre til at markedsføre sig.

Samtidigt har der i Europa også været øget fokus på fordelene ved at booke direkte hos hotellerne.

 

Se man på udgifterne til markedsføring og tilbud på ophold, er direkte bookinger stadig 12,5 % mere profitable end bookinger fra Bookingportalerne.

Der er også langt færre annulleringer, når gæsten booker direkte hos hotellet.

I 2018 var annulleringsraten på 39,6% på bookinger fortaget gennem bookingportalerne.

 

Forhåbentlig vil vi se at denne tendens fortsætter, også på den anden side Covid-19 pandemien.

Imens oplever vi at bookingportalerne presser de i forvejen ramte hoteller.


Du er altid velkommen til at kontakte os og høre mere om vores hotelrådgivning.

På knappen herunder kan du nemt booke et uforpligtende telefonmøde med os. 

Book et telefonmøde med IdeFA


Den 29/01 kunne men i Børsen læse, hvordan de store bookingportaler stadig presser hotellerne.

Bookingportalerne erklærer covid-19 pandemien for force majeure, og derfor refunderbar, over en bred kam uden en individuel gennemgang af reservationerne.

 

De hoteller der ikke betaler, oplever at blive smidt af bookingportalernes markedsføringskanaler.

Hoteller, der i forvejen kæmper med nedlukningen, bliver dermed presset til at udbetale ikke-refunderbare ophold.

 

Dette sker på trods af at HORESTAs formand Jens Zimmer Christensen, den 20. marts 2020, rettede henvendelse til Booking.com’s CEO Glenn Fogel.

Glenn Fogel har siden afvist at Booking.com har erklæret force majeure på bekostning af hotellerne, og at de stoppede denne praksis den 6. april 2020.

Børsens afsløringer tyder dog på at denne praksis stadig benyttes af bookingportalerne. Bookingportalernes størrelse, gør det svært for hotellerne at gøre modstand uden store konsekvenser for forretningen.

 

Efter et møde med HORESTA og Dansk Erhverv, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu undersøge Bookingportalernes praksis.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil se nærmere på de tilfælde, hvor bookingportalerne laver kontraktbrud, truer hotellerne med at smide dem af deres platform eller laver såkaldt ”undercutting” af hotellernes priser.