den digitale rejse digitale løsninger hotel

Vi har derfor valgt at gøre det nemt at se hvor vores kompetencer kan hjælpe. Dette har vi valgt at gøre ved at illustrere den digitales gæst rejse.

Tal fra Visit Danmark viser at når de udenlandske gæster planlægger deres rejse, bliver der især lyttet til anbefalinger fra venner og familie.

Men hjemmesider, Google og de sociale medier fungerer også som inspirationskilde, guide og planlægger på rejsen. Forbruget af online platforme til informationssøgning er stigende og 57 % af alle søgninger begynder nu på en mobil enhed.

Derfor er det nødvendigt at have overblik over gæstens digitale rejse.

Inspiration

Gæsten er måske ikke ude og lede efter et ophold, men et godt opslag, video eller et foto på sociale medier kan inspirere gæsten og få vedkommende til at drømme om ferie. Sandsynligheden for at drømmen begynder på mobilen og inspirationen blev fundet på de sociale medier er stor.

Gæsten går fra drøm til at søge yderligere inspiration. Her søges der både råd fra venner, familie, Google, sociale medier, YouTube og hjemmesider.

Planlægning

Gæsten er nu i planlægningsfasen og begynder at samle konkret information om destinationen, værelser og ophold. Hjemmeside, anbefalinger og anmeldelser kan føre til, at gæsten genovervejer. 50 % af alle turister besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. Derfor er det første indtryk så vigtigt.

Booking

Gæsten skal til at foretage sin booking. Det kan være vanskeligt at beslutte sig for, hvor man skal overnatte på ferien, derfor begynder mange tidligt. Det er for mange en oplevelse der er noget særligt. I Danmark ser vi at turisterne booker 2-3 måneder før. Det sker i høj grad gennem online bookingportaler som Booking.com og Hotels.com. Det er på trods af at mange gæster har været inde på hotellets hjemmeside i planlægningsfasen.

Under opholdet
Gæsten er ankommet, men har måske ikke planlagt aftensmad eller ønsker at vide mere om faciliteterne. Ifølge Google bruger halvdelen af de rejsende smartphones på destinationen, og mange booker også via mobilen. Derfor går gæsten højst sandsynlig online for at søge aktiviteter, ligesom apps og kort flittigt anvendes, og oplevelser deles på sociale medier.

Efter opholdet
Efter hjemkomsten deler gæsten sine oplevelser med familie og venner. Især turister fra Sverige, Norge og Tyskland er loyale gæster og besøger Danmark flere gange. 70 pct. af turisterne vil aktivt anbefale andre at rejse til Danmark, viser Visit Denmarks undersøgelser. Det er også her at gæsten anmeldeler det hotel de har boet på.