hotel meta search ota

I 2018 var annulleringsraten på 39,6%.
Det viser D-Edge Hospitality Solutions undersøgelse af den online distribution af hotelværelser mellem 2014 og 2018. Undersøgelsen er lavet på bagrund af tal fra 200 OTA’er og 680 europæiske hoteller.

Annulleringsraten på direkte online reservationer var, til sammenligning, kun på 18,2 %. Det er en lille stigning på 2,8 % over fire år.

Online distribution 

Ud fra undersøgelsen fremgår det, at den online distribution er steget med 46,7 % på de sidste fire år.

79,1 % af alle reservationer i 2018 blev foretaget på de forskellige OTA’er. Kun 20,9 % af de online reservationer blev foretaget direkte på hjemmesiderne.

Siden 2014 har der dog været en nedgang på 6,3 % i direkte online reservationer.

Den gode nyhed er, at det er en stigning fra 1,6% fra 2017. Det er den første stigning i markedsandelen siden 2014.

Tallene viser, at der er behov for at analysere de forskellige kanaler, der anvendes og få overblik over, hvilke der genererer den bedste ROI.

Med stigningen af den online distribution, er det endnu vigtigere, at hotellets hjemmeside, billedmateriale og informationer er opdateret og i høj kvalitet. Desuden kan det være nødvendigt at sikre sig, at OTA’erne ikke underbyder hotellets priser.

Brug OTA’erne strategisk 

71% af den online distribution for uafhængige hoteller blev genereret af OTA’er i 2018.

Der er derfor nødvendigt at have fokus på de forskellige målgrupper. Hvilke kan det betale sig at markedsføre sig til, og hvilke kundegruppe kan OTA’erne nå ud til billigere?

Fremadrettet

Der er altså god grund til at få overblik over de mange forskellige markedsføringstiltag, både for at imødekomme stigningen, men også for at undgå at kannibalisere sine egne tiltag.

Vi anbefaler også at få sikret den online tilstedeværelse.

Få blandt andet opdateret informationerne på Google, så det er nemmere for gæsten at finde jer. Benyt jer af meta search annoncering, Facebook Travel Ads og udnyt, at mere end halvdelen af 18-65-årige foretager deres feriebeslutninger på baggrund af Instagramopslag.

I kan læse hele undersøgelsen her

Har I brug for rådgivning, kan I altid henvende jer på info@idefa.dk

Eller på telefonen: +45 98407601