gavekorthotel

Der er ikke mange gode undskyldninger for ikke at sælge gavekort som hotel. Salget af gavekort har de sidste mange år været stigende. Ifølge Forbrugerrådet Tænk havde mere otte ud af ti danskere modtaget et gavekort indenfor 2013-2018

Undersøgelsen viste desuden at fire ud af ti danskere aldrig fik udløst deres gavekort. En undersøgelse fra Deloitte viste i 2012, at op imod en halv milliard kroner hvert år går tabt på ubrugte gavekort – et beløb, der formentlig er større i dag.

I England har lignende undersøgelse påvist samme resultater. First Data’s undersøgelse fra 2019 viste at 81% havde givet et gavekort inden for det sidste år.

Det er især blandt de yngre forbrugere (18-37-årige) at gavekort er stigende. Undersøgelsen viser også at gavekort købt til sig selv er steget fra 58% i 2017 til 64% i 2018. I England viser undersøgelserne desuden, at 71% af gavekortsmodtagerne køber for mere end gavekortets værdi når gavekortet indløses.

Dog viser undersøgelserne også at det vigtigt for forbrugerne at kunne se deres saldo og have mulighed for at vælge mellem både online og fysisk gavekort.

Der er mange muligheder ved salget af gavekort.

Gavekort er perfekt til gæster der ønsker at dele oplevelser de selv har nydt og ligeledes en oplagt mulighed for firmaer der skal give gaver etc.

Gode tilbud på gavekort kan også være en udmærket forretning da gæsterne ofte køber mere når de ankommer. Det samme gør sig gældende ved gavekort udstedt til særlige gæster eller benyttet i markedsføringskampagner.

Ved at eje sine gavekort selv, sikre man sig også en stærk likviditet. Gavekortsbeløbet kommer ind på hotellets konto med det samme, fremfor at blive udbetalt efterfølgende af forhandleren.

Ved selv at styre sit gavekort system, har hotellerne mulighed for både at tilpasse gavekortet. Dette giver gæsterne mulighed for at købe gavekort til både bestemte ophold eller til at blive brugt i baren/restauranten/spaen etc. på hotellet.