Priserne på værelserne bør i højere grad reguleres ud fra kriterier som sæson og belægning på hotellet, lyder opfordringen fra Klaus Hjulmand. 

Det handler om at omfordele og effektivere små, daglige arbejdsrutiner for at minimere de ressourcer, der dagligt bruges på regulering af priser og ændringer i antal ledige værelser med videre.

Det er meget almindeligt, at hoteller i dag er repræsenteret på fem, seks eller måske over 10 forskellige OTA-kanaler, og sådan bør det også være, men hvor man førhen skulle ind og ud af forskellige systemer for at regulere priser og værelser, står en Channel Manager for alt kommunikation og kontakt til OTA’erne. 

Med en tovejs -integration, hvor informationerne går begge veje, kan man nu let og effektivt regulere priser og antal værelser på hotellets eget system, hvor ændringerne så samtidig registreres på OTA-kanalerne. Det sparer tid og penge, som kan bruges andre steder i hoteldriften, og sørger man samtidig for at opdatere pris og værelser, betyder det en højere belægning og indtjening på sigt.

Priserne på værelserne bør i højere grad reguleres ud fra kriterier som sæson og belægning på hotellet, lyder opfordringen fra Peter Bøgil. Er der eksempelvis perioder, hvor der er meget aktivitet i byen eller omkring hotellet, kan man med fordel sætte værelsespriserne lidt op, og i mere stille perioder kan man så sætte priserne lidt ned, og på den måde opnår man højere belægningsprocent og få flere penge på bundlinjen, mener Peter Bøgil.

Han har fuldt udviklingen og tendenserne på hotelmarkedet i (over et årti), hvor USA altid har været et vigtigt pejlepunkt, da landet er førende med viden og teknologi indenfor blandt andet hotelbranchen, og desuden har nogle af verdens største OTA-kanaler.

En ny, omfattende undersøgelse - foretaget af de amerikanske OTA’er - viser, at op imod 80 procent af hotelgæsterne udelukkende fokuserer på prisen, inden de booker deres værelse. Dog siger undersøgelsen samtidigt, at gæsterne helst vil booke på hotellets egen hjemmeside, da de fleste forbinder det med bedste pris og service. Et resultat, der også kører i spænd med andre internationale undersøgelser, og som ligeledes understreger vigtigheden i dynamiske priser.

Peter Bøgil mener stadig, at mange hoteller burde opdatere deres hjemmesider med de rigtige informationer, gøre dem mere brugervenlige, tilpasse hjemmesiden til alle enheder (Responsive Design - over 40 % af hotel besøg foregår i dag via mobiler og tablets). Et vigtigt led i forbedringerne af hotellernes online profil er, at gøre den online bookingdel meget mere enkel og lige til, da erfaringer viser, at mange direkte bookinger desværre går tabt.

Det er vigtigt, at man benytter sig af den viden og de mange redskaber, som nu er til rådighed i branchen, og det handler for hotellet om selv at gøre en aktiv indsats og følge udviklingen på markedet, lyder beskeden fra Peter Bøgil.