dataindsamlinghotelonline markedsføring

Dine gæster efterlader en masse relevante informationer når de booker hos jer. Det er blandt andet disse informationer der kan være nøglen til flere direkte bookinger, og altså mere magt over eget hotel.

I 1597 argumenteret Sir Francis Bacon for at viden er magt. Her i 2019 er vi dog ved at drukne i information, tal og statistik. Havde sir Francis Bacon levet nu havde citatet muligvis været: Overblik over viden er magt.

Vi har alle mulige redskaber til at indhente viden, men har vi også overblikket over og indblikket i den rette data?

Jeres gæster efterlader en masse relevante informationer når de booker hos jer. Det er blandt andet disse informationer der kan være nøglen til flere direkte bookinger, og altså mere magt over eget hotel. Det kræver dog, at man stiller de rigtige spørgsmål og ikke mister overblikket i alt dataen.

Hvordan får mit hotel flere direkte bookinger?

Dette spørgsmål besvares bedst med en række spørgsmål. Hvem er jeres kernegæster?

Hvor kommer de fra?

Dette spørgsmål er nemlig nødvendigt at svare på før der kan gives et tilfredsstillende svar på det oprindelige spørgsmål.

For eksempel: Hvis en stor del af jeres gæster kommer fra Oslo, Bergen og Stavanger, vil svaret muligvis være at målrette jeres markedsføring mod nordmænd fra disse byer.

Men selv her kan man risikere at ramme ved siden af og spilde tid og penge. Derfor er det vigtigt at vide, hvorfor de vælger jer? Er det forretningsfolk der ønsker arbejdsro? Er det familier der leder efter børnevenlige omgivelser? Eller er det unge der skal ud og opleve nattelivet?

Ved at skabe dette overblik over jeres gæster, kan kampagnerne målrettes mod de potentielle gæster der leder efter lige præcis jeres hotel.

Det er også med denne viden der kan skabe nye kreative måder at slå jeres brand fast på, udvikle hotellet og sikre at gæsterne booker hos jer igen.

Taler i med jeres gæster?

Det kan være en god investering at få skabt en ”samtale” med jeres gæster. Det er nemlig her I får mulighed for at se jeres hotel ”udefra”. Gennem anmeldelser, spørgeskemaer eller gennem de sociale medier, kan I få svar på hvorfor jeres gæster vælger jeres hotel.

Denne samtale giver selvfølgelig også et indblik i jeres gæster, og det er med denne viden I kan nå ud til nye potentielle gæster udenom OTA’erne.