hotelonline markedsføringota

Der kommer flere og flere opgør mod de store udenlandske OTAer. Vi forventer dette vil komme både gæster og hoteller til gode.

Agoda, Booking.com, eBookers, Expedia, Hotel.com og Trivago, blev i feburar 2019 pålagt at ændre måden, de fører virksomhed på, efter det britiske Konkurrence- og Markedstilsyn (CMA) fandt flere eksempler på misvisende markedsføring.

CMA fandt dengang eksempler på, at forbrugerne blev presset til at foretage køb, misvisende rabatter og skjulte gebyrer.

CMA gav Agoda, Booking.com, eBookers, Expedia, Hotel.com og Trivago indtil september til at få rettet op på deres forretningsadfærd.

Nu kan den britiske forbrugerforening Which? påvise, at Booking.com, Expedia og Agoda stadig anvender disse metoder på trods af at være erklæret ulovligt i februar af CMA, skriver Independent.

Ifølge Which? benytter OTAerne sig dog stadig af de misvisende priser og skjulte gebyrer.  

Herhjemme bliver de store udenlandske OTAer også gået efter i sømmene. Den danske online booking platform Nustay har anklaget Expedia og Booking.com forretningsmetoder til EU.

De anklager Expedia og Booking.com for blandt andet at nedgradere hotellernes ranking på deres hjemmesider, hvis deres priser er lavere på andre OTAer. Nustay anklager altså Expedia og Booking.com for at straffe hotellerne for at samarbejde med andre OTAer via deres pris paritetsklausuler. Dette kan, ifølge Nustay, være et brud på artikel 101 og 102 i TFEU (Treaty on the Functioning of the European Union), der forbyder karteldannelse.

Om Nustay får medhold i deres anklager, vil tiden vise, men vi begynder at se et opgør med de store OTAer og deres forretningsmetoder.

Hvad betyder det for de danske hoteller?

Med det øget pres på OTAerne kan det betyde, at de danske hoteller igen får luft til at markedsføre sig på deres pris, og dermed får magten tilbage over deres værelser.

Det har længe været en utilsigtet branchehemmelighed, at gæsterne får værelserne billigere ved at booke direkte hos hotellerne, men grundet OTAernes mange tricks er dette ikke nået ud til de mange rejsende.

Selvom de store udenlandske OTAer ikke forsvinder, så er det et oplagt tidspunkt for hotellerne at øge deres egen markedsføring og få gjort det klart at der er alt at vinde ved at booke direkte. Med det rigtige værktøj er der masser af lavt hængende frugter at plukke.

Vi ser derfor frem til, at hotellerne igen får magten tilbage over deres værelser, og kan bruge OTAerne langt mere strategisk fremfor at føle sig tvunget.