gavekort

Black Friday, Cyber Monday og julen står for døren og det er derfor et oplagt tidspunkt til at fokusere på salget af gavekort.

 

Gavekortet har længe været en god forretning og under Covid-19 har det for mange været et værdifuldt produkt, der har kunne sikre indtægter i en svær tid.

Fordelen ved gavekortet er selvfølgelig at det skaber likviditet, især hvis du ejer dit eget system og ikke skal betale for hvert solgte gavekort.

Beløbet på et gavekort behøver ikke at være på svimlende summer for at være et godt produkt for dig og dit hotel.

71% køber nemlig for mere end gavekortets værdi når de indløser deres gavekort.

 

Gavekortet som produkt

Det er egentlig forkert når vi omtaler gavekortet som et produkt. For det du sælger er en oplevelse.

Det er en oplevelse udover det sædvanlige, hvor gæsten kan slappe af og slippe for at tænke i kroner og øre – for de har allerede betalt eller måske har de fået det i gave - og derfor kan de bare nyde oplevelsen.

Gavekortet kan både være på et beløb eller til de eksisterende ophold, men gavekortet giver også mulighed for at lave særlige arrangementer, der kan tilpasses de forskellige gæster.

Det kan være et gavekort til en gourmet oplevelse, hvor gæsterne, udover et lækkert måltid, bliver inviteret indenfor i køkkenet inden måltidet og hører om råvarerne.

Det kan være du, i samarbejde med lokale virksomheder, kan tilbyde speciale oplevelser.

Det kan være gavekort til vinsmagninger, lokale naturoplevelser eller oplevelser i teatret, på museer m.m.

Selvom det måske kræver lidt ekstra planlægning, giver gavekortet dig mulighed for at nå ud til bestemte målgrupper med et produkt de vil være meget interesseret i.

 

Annoncer dine gavekort til specifikke målgrupper

Facebook giver dig mange muligheder for at tilpasse dine annoncer, så de når ud til specifikke målgrupper.

Har du f.eks. lavet et samarbejde med en lokal restaurant eller et lokalt teater, så kan du tilpasse annonceringen af dine gavekort efter interesser, bestemte Facebook sider eller begivenheder.

På den måde når du ud til målgrupper, der med stor sandsynlighed vil være interesseret i oplevelsen.

Men fordi Facebooks annoncer kan tilpasses til meget specifikke målgrupper, har du også mulighed for at tilpasse dit gavekort, så de passer til særlige lejligheder.

 

  • De der er i et nyt forhold – Her kan du tilbyde gavekort til et romantisk ophold, hvor det nyforelskede par kan nyde hinandens selskab.
  • Nygifte 6 måneder eller 1 år inde i ægteskabet – Her kan du igen tilbyde et romantisk ophold, hvor de kan fejre deres første år som ægtepar.
  • Nyforlovede eller deres nære venner på Facebook – Her kan du tilbyde gavekort til en forlovelsesmiddag med den nærmeste familie eller venner, så de kan fejre deres forlovelse i godt selskab.
  • Årsdage – Her kan du tilbyde gavekort til ophold, hvor parret kan slappe af og nyde hinandens selskab

Facebook giver dig mange muligheder for at nå ud til potentielle gæster og ejer du dit eget gavekortsystem har du mulighed for at til passe dit tilbud meget specifikt til den ønskede målgruppe.

 

Fordelene ved eget gavekort system

Som tidligere nævnt køber 71% for mere når de indløser deres gavekort, men vi ved også at i 2019 havde 81% givet et gavekort inden for det sidste år.

Hvert år bliver der købt gavekort for flere hundrede millioner.

Det er især blandt de yngre forbrugere (18-37-årige) at gavekortet er populært.

Det er faktisk blevet så populært at vi også ser at gavekort købt til sig selv stiger.

Det er steget fra 58% i 2007 til 64% i 2018.

En anden fordel ved at eje sit eget gavekort er at du får gavekortsbeløbet ind på hotellets konto med det samme, fremfor at blive udbetalt efterfølgende af forhandleren.

Rigtig mange af de solgte gavekort bliver aldrig indløst.

I 2012 kom Deloitte frem til, at tallet var 400 millioner kroner. Det tal er uden tvivl steget.

Vil du vide mere om at eje dit eget gavekort system?

Læs mere om fordelene her : Gavekort modul
Eller ved at trykke på knappen herunder

Hør mere om mulighederne