Gå til hoved-indhold

TYPO3-konference i München 26.-27. oktober 2016

Den årlige TYPO3-konference havde i år fornøjelsen af de fantastiske rammer, som Hotel Hilton i München stiller til rådighed. Det var den 12. udgave af den europæiske konference, som med et godt mix af indlæg omkring TYPO3 og tendenser i markedet gav en masse inspiration med hjem til Nordjylland.

Teamet i år var "Make Innovation Happen", og som overskriften antyder, var der stor fokus på ny funktionalitet og den positive udvikling, som TYPO3 er inde i lige nu.

Dag 1 Business Day

Dagen begyndte vanen tro med en gennemgang af de ting, der er opnået med TYPO3 7, som blev udgivet under sidste års konference i Amsterdam. Mathias Schreiber, Product Manager på TYPO3, fortalte også om de funktionaliteter, som er udviklet i TYPO3 7, og om de forbedringer, der allerede er undervejs i den kommende version 8.

Det er ting som videreudvikling af billedmanipulation, hvor du nu også får mulighed for at sætte fokus område på billeder og bestemme, hvilke billeder der skal vises på forskellige responsive versioner af hjemmesiden. Backend bliver udover tabletvenlig fuldt funktionsdygtig på mobile devices. Hele formular-elementet bliver omstruktureret og udbygget, så det bliver mere effektivt og brugervenligt, samt mulighed for at arbejde sammen med API’er. En anden ting, som Mathias fremhævede, var den 4x hastighedsforøgelse, man lige nu havde i TYPO3 8, som med endnu mere ny teknologi bliver fantastisk i forhold til performance.
 
Den anden del af åbningstalen stod Fabian Stein for. Han står for markedsføringen af TYPO3. Indlægget gik på, at TYPO3 igen skal have et stærkt brand, og hvordan vi får det. Hovedessensen er, at vi skal være synlige, og derfor er markedsføringsdelen prioriteret højt og arbejder tæt sammen med det nyoprettet TYPO3 GmbH. Siden udgivelsen af TYPO3 7 er responsen fra redaktørerne meget positive, og de elsker at arbejde med systemet, som også er en af grundene til den positive omtale, som TYPO3 igen får - både fra rigtigt store spillere på markedet som Microsoft, Amazon og Google, men også de mange nye udviklere, som begynder at arbejde med TYPO3. Dette var denne konference et godt eksempel på, da man så mange nye udviklere, og rigtigt mange deltog i dette års event.  Ydermere er der nye markeder, der begynder at røre på sig for TYPO3. Det gælder blandt andet i USA og England. Alt i alt bliver der gjort rigtigt meget ud af markedsføringen.
 
Første dag stod også på en del spændende indlæg omhandlende TYPO3-kundecases med alt fra avanceret søgefunktionalitet og webshop med mange API-muligheder til en rigtig spændende præsentation af VisitSweeden og brugen af BIG data og TYPO3.
 
Dagens sidste indlæg omhandlede emnet ”Content strategy” og vigtigheden af at have en strategi for dit indhold, når det gælder content marketing.
 
Dagen sluttede med et hyggeligt socialt event med mulighed for at møde andre TYPO3-brugere. Afgjort en særdeles spændende dag med TYPO3 i højsædet.

Dag 2 Future Day

Dagens emne ”Future Day” begyndte med et indlæg med fremtidsforsker Erik Händeler, som med overskriften ”The history of the furture” tog os med en tur tilbage i tiden og kiggede på, hvordan vi altid har ”gættet” forkert om fremtiden og hastigheden af udviklingen. Det blev sat i perspektiv til udviklingen af software og udviklingsafdelinger og vigtigheden af at dele informationer og samarbejde i fremtiden.

Robert Lindh viste udkast fra den nye  frontend redigering, som kommer i første udgave i starten af det nye år. Det ser så lækkert ud, og man har brugt mange af idéerne fra Neos. Det er et super spændende projekt at følge og vil give alle redaktører i TYPO3 en lækker måde at redigere deres TYPO3-side på.

"Kender du adfærden på dine mobile brugere?" var overskriften på et sjovt og spændende indlæg, hvor resultatet af en større undersøgelse blev gennemgået og agetyper blev sat på brugerne - som f.eks. "The Google-starter", der aldrig skriver en webadresse ind i browsren, men altid søger efter den på google. Vi blev præsenteret for mange rigtigt spændende antagelser, som alle er vigtige at tage med i processen - både når der udvikles apps og mobile websites.

Et spændende indlæg omkring A/B split og vigtigheden heraf havde mange tilhørere, og fremgangsmåder til splittest og ”do” and ”dont’s” blev fremlagt, så et meget lærerigt indlæg fra Ingo Schmitt

Med den provokerende overskrift: ”Er det normale website død?”, havde den marketingsansvarlige for TYPO3 et fint indlæg om fremtidens website efter indtoget af de sociale medier og andre platforme. Vigtigheden af at have ”det rigtige” indhold blev igen omdrejningspunktet, og det blev fremhævet, hvor vigtigt det er at skabe relevant indhold for sine brugere.

Dagens sidste indlæg var traditionen tro et kig ud i fremtiden for TYPO3, og med titlen "TYPO3 2020" gennemgik de to tovholder på TYPO3, Mathias Schreiber og Benni Mack, fremtidsplanerne for TYPO3, som både indebærer nye samarbejdspartnere, nye markeder og ikke mindst en helt masse ny teknologi som f.eks. indbygget SEO-optimering og mere ny teknologi, som bringer TYPO3 foran mange andre enterprise CMS-systemer.

Med kufferten fyldt af indtryk og MASSER af inspiration drager vi nu igen mod Nordjylland og glæder os allerede til at give vores kunder nogle endnu stærkere produkter og services med baggrund i TYPO3.

Stemningsbilleder Lidt billeder fra München

Billederne er taget af www.flo-fotografie.de


Søren Guldbæk Olsen

CEO Kundekontakt

Direkte: +45 9840 7602
Mobil: +45 2099 9469
Email: sgo@slet-dette.idefa.dk 

LinkedIn Google+ Facebook

Få en demo af TYPO3

Udfyld nedenstående formular, og vi vil kontakte dig snarest med henblik på en demo af TYPO3 og dets muligheder.